tisdag 1 september 2009

Mild Korma


Jag brukar försöka variera så pass att jag inte äter samma sak två dagar i rad. Nu vart det ris både idag och igår... men å ena sidan var det husman igår och indiskt idag, så det duger! =) Receptet på den här Korman hittade jag på Tasteline. Jag har aldrig käkat korma med vitkål tidigare, men det var mycket gott. Här kommer receptet!

Mild Korma
2 kycklingfiléer
1 stor gul lök
2 msk currypasta
1 burk kokosmjölk, lätt
0,5 dl vatten
1 st röd paprika
1 st gul paprika
1 klyfta vitkål, stor
½ tsk curry

½ tsk gurkmeja
salt, peppar

Hacka löken och skär vitkål och paprika i strimlor. Skär kycklingen i bitar. Fräs löken gyllengul. Tillsätt kyckling och currypastan. Då kycklingen fått lite färg tillsätts paprika och vitkål. Fräs några minuter och tillsätt sedan kokosmjölk och vatten. Krydda med curry och gurkmeja. Koka 15 minuter och smaka av med salt och peppar.

Jag har gjort några små ändringar på receptet, bl.a. så tillsatte jag gurkmeja, dels för att få en lite roligare färg, grytan var rätt grå innan, men även för att gurkmeja innehåller innehåller kemikalier som både är antiinflammatoriska och antioxiderande. Sånt gillar vi!

//Hanna

4 kommentarer:

Anna sa...

Det kan nog inte upprepas för många gånger... indisk mat är godast! :)

Helena Ljunggren sa...

Koksmjölk är så gott och detta ser ljuvlig ut verkligen.

Hanna sa...

Anna: Visst är det så!! =)

Helena: Det var mycket gott!

Hanna sa...

Anna: Visst är det så!! =)

Helena: Det var mycket gott!