onsdag 9 september 2009

Kalops


Det vart riktig husman idag också! Skönt när man har lite mer tid att laga middag. Idag är jag inte sjuk, men jag har varit ledig eftersom jag varit till tandläkaren och dragit en visdomstand. Ja, kalops vart det till middag i alla fall, vart inte riktigt den traditionella, jag piffade till den med lite rödvin, vart mustigt och gott!

Kalops
500g grytbitar
3 morötter
ca 10 steklökar
6-7 dl vatten
3 lagerblad
8-10 kryddpepparkorn
5 kryddnejlikor
2-3 msk kalvfond
1,5 dl rödvin
soja
salt, peppar

Bryn köttbitarna runt om i smör, salta och peppra. Tillsätt morötterna, strö över lite vetemjöl och rör runt ordentligt. Häll över vatten och tillsätt kryddor, fond och vin. Skvätt i soja för lite färg! Låt det koka 40-50 min. Smaka av med salt, peppar och ev mer fond. Tillsätt smålökarna, och låt det puttra ca 20 minuter till.


Jag la i lökarna på en gång vilket kokade sönder dom helt, tänkte inte alls på det. Det var synd, det hade varit sött med några smålökar på tallriken. I morron ska jag iväg på jobbet, skönt! Blir en kort arbetsvecka det här, tors-fre bara.

//Hanna

3 kommentarer:

I Nadjas kök sa...

Mmm så gott med Kalops. Det var länge sedan. Jag är så glad över att de är "gryt-tider" just nu, det är ju så gott

Hallon & Blåbär sa...

En kalops som fått stå och puttra länge är ju bara så himla gott, husmanskost är toppen.

Hoppas du haft en toppenhelg!

Hanna sa...

Nadja: Samma här! Jag gillar grytor!

Hallon och blåbär: Visst är det!! =D