fredag 18 november 2011

Förkylningskyckling


För ett par veckor sedan kände jag att en förkylning var på ingång. I ett försök att skrämma i väg den så köpte tänkte jag göra något med ingefära, vitlök och honung. Fick till en otroligt god marinad och det luktade underbart i köket. Tänkte att jag skulle blogga om det på en gång så att jag kunde gå tillbaka och kolla hur jag gjort marinaden. Inte fasen bloggade jag om det på en gång och inte heller kommer jag ihåg hur jag gjorde den. Googlade lite grann och hittade det här receptet och det var nog ungefär så jag gjorde. :)

Marinad

1 krossad vitlöksklyfta
1 röd finhackad chili
finrivet skal av 1 citron
1 tsk fint riven ingefära
1 msk flytande honung
1 dl olivolja


Blanda ihop ingredienserna till marinaden. Lägg i kycklingen, låt det marinera ett tag, gärna en timme. Stek kycklingen eller tillaga i ugnen.

Till kycklingen åt vi kylftpotatis och sweetchilicréme fraiche. Förkylningen bröt aldrig ut och jag tror absolut att var är kycklingens förtjänst! ;)

/Hanna

Inga kommentarer: