söndag 23 oktober 2011

Julskinkmacka med senapssmör och coleslaw


Nyhléns Hugosons julskinka har blivit utsedd till Sveriges godaste och nu har de en tävling om Sveriges godaste julskinkmacka! Julskinka har inte varit någon favorit hos mig när jag var yngre men det har ändrats de senaste åren (vad är en jul utan julskinka?) så självklart var jag sugen på att vara med.

De enda julskinkmackorna jag har ätit är mjukstut med julskinka, senap och äppelmos. Senap och äpple gör sig väldigt bra till julskinka så jag bestämde mig för att göra en coleslaw med rivet äpple och rödkål, rödkål känns ju väldigt juligt! Trots en del senap i coleslawn så tyckte jag att det saknade senapssmak så då rörde jag även ihop ett senapssmör. Så här gör man min julskinkmacka.

Julskinkmacka med senapssmör och coleslaw med rödkål
Polarknäcke Friskt & Fröigt
Nyhléns Hugosons kokta julskinka

Coleslaw
ca 300g rödkål
1 rött äpple
2 dl lätt créme fraiche
1 dl majonäs
2 msk Johnnys senap söt-stark
nymalen svartpeppar
salt

Senapssmör
1 dl Smörgåsmargarin
1 msk Johnnys senap söt-stark
Salt, peppar

Strimla kålen med en osthyvel. Lägg i ett durkslag och häll över kokande vatten, låt det rinna av och svalna. Blanda ihop créme fraiche, majonäs och senap. Smaka av med salt och peppar. Riv ett äpple och blanda ner i röran tillsammans med rödkålen.

Blanda ihop smör och senap. Smaka av med salt och peppar. Ta ett knäckebröd, bre på senapssmöret, lägg på julskinka och toppa med coleslaw och lite rödkål.


Mackan fick högt betyg av Joel och Henke, mina testsmakare. Henke käkade två mackor och Joel satte i sig tre stycken! 

Håll tummarna för mig nu!
/Hanna



3 kommentarer:

Emma sa...

Senapsmör låter jättegott, ska testa nästa gång jag äter skinka. Jag håller tummarna och hoppas att du vinner! Kul med norrländskt företag i topp förresten! :)

KarinW sa...

Vilken fiffig macka du gjort! Kan man rösta någonstans?

P.J.C sa...

Gillade rödkålsidén, Hanna!! Vi måste laga mat snart...