torsdag 6 september 2007

Pizzasallad!!

Idag var det pizzadag hemma hos Hanna och Joel. Vi käkar hemmagjord pizza kanske en gång i månaden.... För vi är otroligt bra på pizza. Dock har jag börjat fuska på senaste, man kan ju köpa otroligt smarta pizzakit med både deg och sås. Tomatsås har jag ingenting emot att göra, det tycker jag skoj. Men att göra pizzadag... det är en annan sak, som jag har nämt tidigare så är jag inte så förtjust i att baka och så att pizzadegen redan är färdig och bara att rulla ut tycker jag är super!! Ibland vill jag käka lite nyttigare pizza och då brukar vi göra pizzadeg med dinkelmjöl, den blir förövrigt godare än med vanligt mjöl.

När vi lagar pizza så planerar vi aldrig vad vi ska ha på utan kastar på det vi har hemma. Idag vart det en vegetarisk pizza, inte för att vi inte hade något hemma utan för att vi helt enkelt glömde bort det. På hade vi: tomatsås, tomatskivor, majs, paprika, annanas, jalapeno, banan, curry och oregano. Låter det skumt?? Det är otroligt gott!! =)



När vi gör pizza brukar jag oftast göra hemmagjord pizzasallad också, för det är så gott och det ska vara pizzasallad till pizza! Sen är det ju så enkelt att göra.

Pizzasallad
Strimla vitkål med en osthyvel lägg det i ett durkslag och häll över kokande vatten så att vitkålen mjuknar lite. Koka upp 1 dl olja, 1dl vinäger ½ dl vatten nästan ½ dl socker, 1tsk salt och nymalen peppar. Lägg över vitkålen i en skål och lite inlagd paprika. Häll över den varma vätskan och peppra med grovkorning svartpeppar. Den smakar bäst om den får stå och dra sej lite så gör den gärna någon dag innan! När jag gör pizzasallad så brukar jag bara ta ett halvt vitkålshuvud, andra halvan gör jag "Mommas 3veckorssallad" av... Men den berättar jag om någon annan gång.

God natt! //Hanna

Inga kommentarer: