måndag 24 september 2007

Kyckling med mango chutney


Idag var det kyckling som stod på menyn. Mat på veckodagar ska vara god mat (såklart) men snabblagat. För någon vecka sedan såg jag ett recept med Kyckling och Mango chutney, lät gott och skulle ta under 30 min att tillaga, så jag la det på minnet och jag och Joel testade den några dagar senare. Snabbt och enkelt att göra och väldigt gott. Både jag och Joel är väldigt förtjusta i mangochutney, så det här är nog en ny favorit.

Kyckling med Mangochutney
4 kyckling filéer
2 stora paprikor t.ex. röd och gul
1 stor rödlök
Matlagningsgrädde (jag använder milda extra 4%)
Mangochutney
Sambal olek
salt & peppar

Strimla kyckling, stek tillsammans med strimlad paprika och rödlök. Tillsätt matlagningsgrädde, sist använde jag bara en men den här gången hade var kycklingfileérna större och vi hade en paprika till så då använde jag två. Blanda i mangochutney, kanske 3-4 rediga matskedar per matlagningsgrädde och 1-2 tsk sambal olek. Vi gillar stark mat, eftersom både sambal och mangochutney är rätt kryddstarka får man nog smaka sej fram för att hitta sin egen stryka. Smaka av med salt och peppar. Tar ungefär lika lång tid att tillaga som det tar att koka riset. Gott och snabblagat, precis som det ska vara!

//Hanna

3 kommentarer:

Anonym sa...

Väldigt smaskigt och snabblagat. Precis som utlovat. Man tackar och bockar!

Amela & Therese sa...

Hey!
Provade receptet och jag måste säga att jag är jättenöjd!

Titta gärna på min blogg på fashionistaartista.blogspot.com

Helena sa...

Detta receptet kommer göras många gånger om hur gott som helst vill man ha grytan lite mildare så kan man ta mangochutney pineapple det blir lika gott det. :D