måndag 27 december 2010

Sidenlimpa



Jag vet inte riktigt varför jag valde att baka bröd och ge bort i julkorgen, bakning är ju inte riktigt min starka sida. Det här var dock ett enkelt bröd att röra ihop. Jag hoppas att det vart gott också, det luktade gott i alla fall. :) Hittade det i kokboken Vinterkalas, det heter Lasses sidenlimpa. 


Lasses sidenlimpa
½ l fil
1 dl ljus sirap (knappt)
10 dl ljust lantvetemjöl
2 tsk (knappt) bakpulver
2 tsk (knappt) bikarbonat
2 tsk salt
2 msk anis
2 msk fänkål


Värm ugnen till 175 grader. Blanda filmjölk och sirap. Blanda ner övriga ingredienser till en kladdig smet. Häll smeten i en 2-liters smord och mjölad brödform och grädda i ca 1 timme. 


//Hanna

2 kommentarer:

foodelicious.se sa...

Gott med bröd! Ser väldigt gott ut!
God fortsättning!

Hanna sa...

Hej! Spana gärna in min blogg på http://wordsbyme.se Där hittar du mina senaste shoppingfynd, lite låttips osv.. Ha en trevlig dag!