torsdag 16 december 2010

Matklappar


Snart är det dags att tillverka matklappar igen. Har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska göra än, men snart måste jag nog bestämma mig. :) Förra året gjorde jag två stycken julkorgar. En till svärmor och en till mormor och morfar. I korgen fanns julknäcke, västerbottensmör och mandarinsnaps.

Julknäcke
20 g jäst
3 dl mjölk
2 msk mörk sirap
1 msk salt
2 tsk hel kummin, mald i mortel
2 tsk hel anis, mald i mortel
2 tsk kanel, mald
2 dl grahamsmjöl
4 dl vetemjöl
3 dl grovt rågmjöl

Smula jästen i en bunke. Värm mjölken till fingervarmt, 37°. Häll mjölken över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta ihop till en deg. Låt degen jäsa övertäckt 30-40 min.Sätt ugnen på 200°. Dela upp degen i bitar och kavla ut till runda kakor i grovt rågmjöl, ca 20 cm i diameter. Nagga bröden och lägg dem på plåtar klädda med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen ca 10 min. Lägg kakorna på galler och låt svalna.

Västerbottensmör
100 g smör
1 dl riven västerbottenost
1 msk sherry eller whiskey (kan uteslutas)
flingsalt

Låt smöret blir rumstempererat, mosa ihop med osten, smaksätt med whiskey och salt.

Clementin- och kanelsnaps
½ l okryddat brännvin
skal av 1½-2 clementiner
2 kanelstänger

Skölj och torka av clementinerna. Skär skalet i strimlor. Stoppa ner i en glasflaska tillsammans med kanel, häll över spriten. Låt stå i minst två dagar.


//Hanna

2 kommentarer:

Växelhäxan från norrland sa...

Vilken härlig julkorg du gnetat ihop där, dom måste ju ha blivit jätteglada dom som fick den..Ska bli spännande att se vad du hittar på i år!..

mumsfillibaba sa...

Mycket trevlig julklapp!! SKulle jag verkligen gilla!