tisdag 21 december 2010

Julgodis



I går gjorde vi julgodis. Joel gjorde ischoklad av ljus och mörk choklad som han blandade i formarna, jättegoda! Själv gjorde jag Leilas smörkolor, eller ja, Joel var med på ett hörn där också efter som jag inte lyckades skära upp dom. Jag gav mig även på ett försök att göra nougatmandlar, får dock motvilligt erkänna att jag gav upp. Det var så otroligt kletigt att jag tyckte att 20 st. gott och väl räckte. :) Receptet på smörkolan kommer här nere. Fick inga bra kort på kolan så istället bjuder jag på ett kort på en av apelsinerna som hänger i vårt fönster. Visst luktar det gott med apelsin och nejlikor!? 


Världens godaste smörkola
100 g smör
2 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker


Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull. Rör ned vispgrädde, strösocker, sirap och vaniljsocker och låt koka utan lock cirka 15-30 minuter. Rör om då och då. Gör ett kulprov för att veta när smeten är färdig. Häll upp kolan på en oljad plåt. Låt svalna. Klipp i bitar och slå in kolan i smörpapper, förvara kallt.


//Hanna