söndag 5 december 2010

Fläskytterfilé texmexstyle

Jag hade tagit fram en fläskytterfilé ur frysen igår men inte riktigt bestämt vad jag skulle göra med den. Det enda jag visste var att det inte fick bli potatis till. Joel är inte så där jätteförtjust i potatis och nu har vi ätit det flera dagar i rad... Jag rotade i kyl och skafferi, lergrytan åkte fram och det var texmexstyle. 


Fläskytterfilé texmexstyle - i lergryta
1 fläskytterfilé
1 påse tacokrydda
2 röda lökar
1 paprika
majs
1 dl grädde
soja
½ burk salsa


Putsa filén och klappa in den i tacokrydda. Grov hacka lök och paprika och lägg i botten av en genomfuktad lergryta tillsammans med majs. Häll över grädde och kryddan som inte har fastnat på filén. Skvätt i lite soja. Lägg filén ovan på, stick in en termometer i mitten och tillaga tills innertemperaturen är 75-77 grader. Låt filén vila ett tag innan du skär upp den. Häll i en halv burk salsa i grytan, rör om. Servera filén med ris, salsasåsen, jalapeño och sallad. 


Idag kommer två av våra vänner hit. Vi ska bara pepparkakshus och julpyssla lite! Också ska jag snusa på deras lilla Keyla! :)


//Hanna

2 kommentarer:

mumsfillibaba sa...

Vad mysigt att göra pepparkakshus! Det var längesen jag gjorde!!

Emma sa...

Vad gott det ser ut!
Får nog be tomten om en lergryta i julklapp, finns så mycket jag skulle vilja testa i en sådan.