lördag 30 oktober 2010


Åh vilken god älggryta jag fick till idag, ruggigt gott vart det! :) När jag beställde kryddor från Borgeby kryddgård så köpte jag en viltkrydda, den var jättegod. Jag hade dock kunnat låta grytan koka lite längre för lite mörare kött, men jag var så hungrig och det luktade så gott. :)


Älggryta
400 g älgkött
1 gul lök
2 morötter
syltlök
2 dl vatten
½ msk kalvfond
½ msk brynt lök fond
1 msk viltkrydda
2,5 dl matlagningsgrädde
1 dl créme fraiche
maizenaredning
soja
salt, peppar


Skär köttet i bitar. Fräs i smör så det får en stekyta tillsammans med grovt hackad lök och morotsbitar. Salta och peppra. Häll på vatten, fond och viltkrydda. Låt det puttra under lock en halv timme, 45 minuter. Kan ev. behövas hälla på lite mer vatten. Häll i grädde créme fraiche och syltlök. Skvätt i lite soja för färg. Låt det puttra ungefär en halvtimme till. Smaka av med salt, peppar och ev mer krydda eller fond. 


//Hanna

3 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Så gott det låter, älg är ett gott viltkött.
Borgeby kryddgård har vi varit på väg att köra till flera gånger men vi har fortfarande inte kommit iväg. Kanske det blir en tur till våren...:)

Växelhäxan från norrland sa...

Den såg smaskig ut..Borgeby brukar vi också beställa från, min favorit för tillfället är kryddan fem lökar, inte så dumt till grytor och färs..gott gott.

Hanna sa...

Håkan och Anki: Det tycker jag, dom har mycket goda kryddor!

Växelhäxan: Den har jag inte testat, det måste jag göra!