tisdag 26 maj 2009

Mexikansk falukorvsgryta.

Igår storhandlade vi, så nu är kyl, frys och skafferi fullproppat igen. Frågade Joel i går kväll vad han ville ha till middag idag, han svarade korv!? Korv var väl inte riktigt det jag skulle välja när vi har frysen fullt med en massa annat, men korv fick det bli! =) Hittade ett recept på Tasteline på en mexikansk falukorvsgrytan, lägger upp orginalreceptet, enda ändringarna jag gjorde var att skippa champinjonerna också hällde jag i lite chunky salsa som vi hade kvar. Och majs såklart!!

Mexikansk falukorvsgryta
500 gram falukorv, strimlad
1 röd paprika, tärnad
1 grön paprika, tärnad
6 st champinjoner, tärnade
1 röd lök, tärnad 2 st vitlöksklyftor, finhackad
1 msk matolja
1 tsk chilipulver
1 tsk koriander, malen
½ tsk spiskummin
1 burk krossade tomater
1 dl vatten
½ tsk socker
salt och peppar

Hetta upp lite matolja i en kastrull och fräs grönsakerna hastigt i ca 1 minut. Tillsätt chilipulver, spiskummin och koriander och fräs ytterligare en liten stund. Tillsätt de krossade tomaterna, socker och vatten. Låt det hela småkoka i ca 10 minuter. Bryn falukorven i lite smör och blanda ner den i grytan. Låt grytan koka upp och smaka av med salt och peppar. Strö lite färsk koriander över och servera med nykokt ris.

Nu ska jag kila ner på spinning.
//Hanna

6 kommentarer:

SKOGSHUSET sa...

Falukort är väl bland det godaste som finns vad gäller husmanskost! Går bra att variera med det mesta och smakar så mycket i sig själv.
Hoppas du fått ett trevligt spinningpass - mitt kort har gått ut och jag tror inte jag förnyar det förrän till hösten. Det är för härligt att vara ute på kvällarna:-)

Vickan sa...

Jag storhandlade också igår och känner mig nu mkt tillfredställd med fyllda skåp.

Korv däremot är inte min grej alls, när resterande familjen idag åt stuvade makaroner och falukorv stekte jag på en sojakorv.Inte jättegod,men den dög ;-)

bakmammorna sa...

vilket bra sätt att piffa upp tråkig vardagsmat!

soya sa...

Svar: Ja, eller hur? Det är så kul att gå runt i mataffärer. Det är nog bara jag i familjen som uppskattar det, och det är nog därför jag får ta hand om matshoppingen här hemma. Finns ju liksom massor att upptäcka som du säger. :)

Godnatt och sov gott! kram

Hanna sa...

Skogshuset: Ja, det går att göra en massa av korv faktiskt! = )

Vickan: Visst är det skönt alldeles efter storhandlingen!

Bakmammorna: Det vart väldigt gott!

Anonym sa...

Toppen! Fler falukorvs recepet behövs verkligen!! Tack!