tisdag 12 maj 2009

Karibisk laxgryta

Igår gjorde vi köttfärssås med en av habanerosåserna som inspiration och idag vart det en laxgryta eftersom jag ville testa den karibiska habanerosåsen. Lite komiskt att man bygger en hel rätt kring en sås som man bara kan ha några droppar av! =) Den här laxgrytan vart jag riktigt nöjd över, vart riktigt gott!

Karibisk laxgryta
4 laxfiléer
1 burk kokosmjölk
1 orange paprika
½ purjolök
1 liten burk skivad ananas + spad
mangochutney
1 fiskbuljongtärning
3 kafirblad
carribean habanerosås
salt, peppar

Strimla purjolök och paprika och fräs ett par minuter i en panna. Häll över kokosmjölk. I med en rejäl sked mangochutney, smula ner en buljongtärning, låt det puttra i ett par minuter. Skär ananasen i mindre bitar och häll ner i grytan tillsammans med ungefär en matsked av spadet. Smula i kafirbladen, skvätt i lite karibisk habanerosås. Har du ingen sådan kan du ta sambal olek istället, men missa inte att krydda med något hot. Är gott med lite hetta till ananasen. Skär laxen i mindre bitar, häll ner i grytan och låt det puttra under lock ca 5 min tills fisken är färdig. Smaka av med salt och peppar.


//Hanna

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ahh vilka härliga ingredienser! Ser ljuvligt gott ut alltså!

soya sa...

Åhh vad gott det ser ut...mycket gott! :D

Emma sa...

Annanas i mat äter jag alldeles för sällan! Gott det ser ut med lax också.

KarinW sa...

Mat i min smak Hanna!
Förstår att du vill testa de där såserna. Jag har en kiwi och habanerosås som kommer att räcka länge!
Ha det fint /Karin

Hanna sa...

Kryddburken: Ja, några av mina favoritingridienser!

Soya: Smakade väldigt bra!

Emma: Samma här, men jag älskar ananas i stark mat!

KarinW: Ja, det går som inte att använda så mycket åt gången. haha! =)

lopplottan sa...

låter göttgött, tack för tipset. Ska testa på lunchen här men ja slänger i torsk iställe för lax.
Ha d bra!!