måndag 4 maj 2009

Äggröra på gåsägg.

Joel kom hem med en påse gåsägg igår. Jag har aldrig testat andra ägg än vanliga hönsägg. Gåsäggen är större än vanliga ägg, det går ungefär tre hönsägg på ett gåsägg.

Så vad gör man av gåsägg? Att koka dem är inte att rekommendera, det hade Rolle testat och ägget vart gummiaktigt. Men annars är de lika användbara som vanliga ägg. Mamma, som också fick gåsägg, gjorde en sockerkaka och jag och joel gjorde äggröra till kvällsfika igår. Joel gjorde äggröran av 2 gåsägg, en skvätt mjölk, salt och peppar. Till det stekte jag körsbärtomater, rödlök och paprika i lite olja som serverades till. Mycket gott!!

Nu syns det inte riktigt hur stora äggen är, men jag vill poängtera att det är min stora stekpanna!

//Hanna


3 kommentarer:

Jessica sa...

Spännande med gåsägg, det har jag aldrig testat.

Ha en bra dag!

Hanna sa...

Jessica: Ja eller hur! Hade inte heller testat det tidigare, äggröran vart mycket god!

Växelhäxan från norrland sa...

Vilka jätteägg, måste erkänna att jag aldrig testat heller..