tisdag 24 mars 2009

Kinesiska pannkakor.


Jag har spanat på det här recepet länge och idag tog jag äntligen och gjorde de här spänannde kinesiska pannkakorna. Så här såg receptet ut.

Kinesiska pannkakor
2 ägg
2 dl vetemjöl
5 dl mjölk
1 tsk salt

Fyllning:
1 gul lök
1 klyfta vitlök
ca 300 g fläskfärs
1 purjolök
1 litet huvud salladskål
1 burk böngroddar
salt och peppar
kinesisk soja

Vispa ihop pannkakssmeten. Låt den svälla en stund. Hacka lök och vitlök och fräs den i olja. Fräs hastigt med lite matfett. Lägg i färsen och smula den med en gaffel. Krydda med salt och peppar. Småkoka 20 minuter. Finstrimla purjolök och salladskål. Vänd ner dem tillsammans med avrunna böngroddar. Smaka av med soja och låt allt puttra sakta ca 20 minuter. Grädda små tunna pannkakor. Klicka lite fyllning på varje pannkaka, rulla ihop och servera dem varma med soja.

Som vanligt vart det några små ändringar. Första ändringen var inte riktigt planerad... det var jag som läste fel helt enkelt. Jag läste vitlöken två gånger, först som: 1 klyfta vitlök och sedan som: 1 klyfta vitkål. Så jag strimlade en bit vitkål och hade i, men då tog jag inte ett helt salladshuvud. Andra ändringen var att dra ner på tillagningstiden, såg ingen anledning till att färsen och löken skulle puttra i 20 minuter innan resten åkte i, så jag fräste det bara ett par minuter. Här måste det gå snabbt med matlagningen annars blir jag på så dåligt humör. Hahaha! Istället för soja så serverade jag teriyakisås till pannkakorna, soja skvätte jag över köttfärsen istället. Klickade ut lite röra brevid pannkakan så ni fick se hur det såg ut!!

Snart kommer Vickan förbi, det blir tvspel i kväll! =)
//Hanna

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket bra recept, ser väldigt gott ut och lite annorlunda =) Ska defenitivt prova detta.

Anonym sa...

låter jätte gott och lite matigare än hederliga svenska pannkakor.

Hanna sa...

Leila: Eller hur! Jag tyckte det var spännande, och gott vart det!

Therese: Ja precis!